dimecres, 29 d’abril del 2020

LES VALLS DEL FRESER III. L'OLLA DE NÚRIA.

Avui us presento una proposta que tant de bo pogueu fer aquest estiu, una vegada s’hagi acabat el confinament i s’ens permeti anar a la muntanya en grup, utilitzar transport públic per activitats d’oci, moure’ns sense restriccions…
Això sí, de cap manera aquesta pot ser una primera sortida, doncs físicament és molt exigent i abans, després d’aquesta aturada ens caldrà fer una mica de “pretemporada” fent recorreguts més curts i sense tant desnivell.

Per altra banda, avui us presentem l’Olla de Núria per fer en una jornada, però cadascú ha de ser conscient de la seva capacitat física i en aquest sentit, al marge de fer-la de manera integral, la podem fer per etapes, en aquest sentit el coll de Finestrelles, el coll d’Eina, el coll de Noufonts i el coll de Noucreus ens possibiliten escapatòries cap a Núria.

Evidentment, recomanem sortir ben aviat. En aquest sentit, una bona opció és fer nit a Núria. Pel meu parer pujar amb el primer cremallera que arriba a Núria entre les 8:00 i les 8:30h ja és anar un pél tard. Jo mai em plantejaria fer-la si pel davant no tinc dotze hores de claror.

No cal dir que aquesta és una sortida per fer entre juny i setembre. Jo recomanaria portar un parell de litres d’aigua per persona, menjar equivalent a un parell d’àpats, cartografia de la zona, crema solar, un paravent, roba d’abric lleugera i mai sortir sense tenir la clara la predicció del temps.

L’Olla de Núria és una travessa circular d'una mica més de 19 km i amb 1.800 metres de desnivell positiu que té per objectiu recórrer tota la carena de muntanyes superiors a 2.700 m. que envolten el Santuari de Núria.

Tot i ser tota una clàssica de l’excursionisme català, no hi ha un consens clar sobre quina és la ruta a seguir. Si es busca bibliografia trobarem que hi ha tantes variacions com excursionistes que la emprenen. Tot i que sembla clar que el punt de sortida és el Santuari de Núria, hi ha, però, opcions que prenen com a inici la collada de Fontalba, un coll situat per sobre els 2.000 m  accessible en cotxe privat des de Queralbs i que per tant permet estalviar-se d’agafar el cremallera fins a Núria.

Si sortim de Fontalba, a la tornada, des de Núria, hem d’afegir-li una hora de camí.

Els tretze cims que farem avui són els següents,

1.      Puigmal. 2.909 metres.
2.      Pic o Puigmal del Segre. 2.843 metres.
3.      Pic de Finestrelles. 2.826 metres.
4.      Pic de Núria 2.790 metres.
5.      Pic d’Eina. 2.779 metres.
6.      Pic de Noufonts. 2861 metres.
7.      Pic de Noucreus. 2800 metres.
8.      Pic de la Fossa del Gegant 2808 metres.
9.      Cim Alt de les Arques 2791 metres.
10.  Cim de Rocs Blancs. 2784 metres.
11.  Pic de Fontnegra. 2728 metres.
12.  Pic de la Pala. 2475 metres.
13.  Pic de l’Àliga. 2422 metres.

De Núria 1.964 m al
 Puigmal 2.909 m
§  Distància:  4,7 km
§  Desnivell acumulat: +930 m

Sortim de l’estació i envoltem el Santuari per anar a agafar el camí que puja al Puigmal que es troba a ponent tot pujant a través del bosc de Sant Gil entre pins negres i nerets. A mitja pujada creuem el Camí del Canal. El camí és clar i fressat, pujant pel vessant de llevant del cim de l’Ortigar fins assolir el Collet Verd a través d’unes marrades finals.

Planegem una estona, que s’agraeix després de la rosta pujada fins al coll. Anem gaudint de les bones panoràmiques que tenim d’aquest punt mentre anem cap a llevant en direcció al torrent, al Forat de l’Embut. Uns metres després de creuar-lo veiem un camí a la dreta que se’ns uneix a l’opció de pujada al Puigmal que passa per la zona d’acampada i el torrent de Finestrelles.

El camí s’enfila ara pel nord del cim de l’Ortigar en llaçades per anar a buscar la Coma de l’Embut, uns lloms herbosos sense tant de pendent que ens condueixen a Fontalba, a la part final del torrent de l’Embut.

Arribem al fons de la vall de la Coma de l’Embut. Aquí trobem la Font Alta, darrer punt d’aigua que trobarem durant molta estona. El corriol gira vers el sud per emprendre la part més dreta i dura del recorregut. Deixem a la nostra esquena el pluviòmetre i pugem fent llaçades que ens conduiran amb prou esforç fins el cim del Puigmal.

Del Puigmal 2.909 m al coll de Finestrelles 2.604 m
§  Distància:  3,4 km
§  Desnivell acumulat: +160 m / -435 m

El Puigmal és un cim arrodonit i de fàcil accés per tots els seus vessants. Som al capdamunt d’un cim mític, que com diu la dita,  tot excursionista hauria de trepitjar-lo un cop a la seva vida si vol considerar-se un muntanyenc.  El Puigmal, que a l’Alta Cerdanya es coneix com el Puigmal d’Er, és el cim més alt de la Vall de Núria i el tercer de tots els Pirineus Orientals després del Carlit (2.921m) i el Puigpedrós (2.915m).

Del cim del Puigmal cal prendre un sender en direcció nord fitat amb marques de color groc de sender francès. Es baixa pel vessant nord del Puigmal entre rocam fins a traspassar un coll que alguns mapes anomenen Collada d’Er 2.767 m.

La carena gira a nord-est.  Creuem una segona collada abans d’arribar al Puigmal de Segre 2.843 m, des d’on es tenen bones vistes del Puigmal. Davant nostre podrem veure el sender enfilar-se pel vessant sud de la carena flanquejant sota el Puig del Coll de Finestrelles. La primera gran baixada de la jornada (-240 m) ens portarà fins al coll de Finestrelles per un terreny ampli i força còmode amb excel·lents panoràmiques sobre la resta de la travessa.

Del coll de Finestrelles 2.604 m al pic de Finestrelles 2.826 m
§  Distància:  1,2 km
§  Desnivell acumulat: +200 m

El coll de Finestrelles és un dels principals passos que uneix Núria amb les comarques nord-catalanes. És el més baix de tota la carena que ressegueix l’olla, fet que explica que hagi estat un pas important de comunicació entre Catalunya i les comarques nord-catalanes. Per aquí travessa l’important camí de romiatge que unia la població d’Er amb Núria passant pel coll de Sagalera i les fonts del Segre.

Davant nostre tenim la mola del Pic de Finestrelles 2.826 metres i com el camí en costeruda pujada arriba fins el cim.

Del pic de Finestrelles 2.826 m al pic d’Eina 2.789 m
§  Distància:  2,4 km
§  Desnivell acumulat: +135 m / -200  m

El pic de Finestrelles és un dels gegants de Núria, quarta cota més alta de l’Olla.

La carena s’eixampla, traspassant sense pena ni glòria els cim del pic de Núria abans de baixar al coll d’Eina, ampla i extensa collada.

Per pujar al Pic d’Eina (2.789 m), cal prendre un trencall que s’enfila seguint el fil de la carena a fi d’assolir-lo.
Del pic d’Eina 2.789 m al pic de Noufonts 2.861m.
§  Distància:  1,1 km
§  Desnivell acumulat: +150 m / -70 m

No té perdua. Hem de seguir el camí carener fins el pic de Noufonts.

Del pic de Noufonts 2.861 m al pic de Noucreus 2.800 m.
§  Distància:  1,7 km
§  Desnivell acumulat: +160 m / -210 m

El pic de Noufonts 2.861 m està inclòs a la llista dels 100 Cims de la FEEC. És el segon més alt de l’Olla de Núria, i el quart (després del Puigmal, Bastiments i Infern) del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i Freser.

Amb el de Finestrelles, el coll de Noufonts és l’altre gran pas que creua les muntanyes de Núria. El gran Pla de Noufonts domina el vessant nord abans que la vall de la Valleta iniciï el seu descens cap a Fontpedrosa. Al coll trobarem la barraca de Noufonts, un refugi lliure de pedra seca en bon estat, útil en casos d’emergència (sense aigua).
Seguim el camí és molt fressat.

Del Noucreus 2.800 m al pic de la Fossa del Gegant 2.808 m
§  Distància:  0,6 km
§  Desnivell acumulat: +50 m / -20 m

El “Noucreus 2.800 m” és un altre d’aquells cims on les topografies no són coincidents entre diferents mapes. L’ICGC català i l’IGN espanyol situen aquest cim en una primera cota de 2.798,4 m (utm 31T 432569 4696534). Els mapes Alpina en un punt superior, cota 2.800,6 m, situat 340 m al nord-est de l’anterior (31T 432882 4696676). Per acabar-ho d’enredar, els mapes IGN francesos i els IGN espanyols anomenen a aquest darrer cim Pic de la Fossa del Gegant (enlloc de Noucreus) i que els mapes catalans (ICGC i Alpina) situen més a llevant.

La sensació que es té sobre el terreny és que la cota 2.798,4 m és irrellevant, que li manca entitat per ser considerat un cim. Però si prenem com a bona la diferència de 10 metres de preeminència mínima entre cims, tal com es fa en la llista dels 3000, veiem sobre el mapa (no comprovat sobre el terreny amb GPS) que el cim està separat de la cota 2.800,6 (“Noucreus”) per un coll d’alçada 2.790,5. Com que supera els 10 m de preeminència entre cotes, podríem considerar aquest punt com un cim real. Ara bé, si és el Noucreus o algun altre cim sense nom, no ho podem assegurar.

On no hi ha dubte és al coll de Noucreus, clarament distingible per les creus de ferro clavades en aquest punt,  en record a uns excursionistes morts en una travessa de muntanya, fa molts d´anys.

De la collada, ens podem acostar fins a un petit turonet davant nostre, és el Pic de la Fossa del Gegant.

Del pic de la Fossa del Gegant 2.808 m al
pic de Fontnegra 2.727 m
§  Distància:  2 km
§  Desnivell acumulat: +90 m / -215 m

Retornem al coll de Noucreus. El tram que tanca l’Olla fins a Núria encara compren sis cims més a assolir, tot i que només la pujada al Puig de Fontnegra ens suposarà un esforç final extra. Caminem sobre el Serrat del Mig, potser el tram més rocallós de la travessa. En la collada que dóna accés a la Coma de les Molleres i Núria veurem uns bonics afloraments de marbre en un entorn rocós. Cap a llevant podem observar els Superior de la Vaca i l’Infern traient el cap sobre el coll de Carançà.

Successivament anem traspassant sense massa entitat els cims Alt de les Arques, el Baix de les Arques i el Rocs Blancs, sempre amb excel·lents vistes al sud-est vers els cims de Torreneules i la Coma de Vaca.
L’accés al pic de Fontnegra el fem de nou sortint-nos del camí principal per emprendre la pujada pel seu vessant nord-est tot seguint un sender poc definit i molt dret, que a aquestes alçades de la caminada no fa gaire gràcia d’emprendre, però que ens portarà fins al mateix cim.

Del pic de Fontnegra 2.727 m a Núria 1.964 m
§  Distància:  2,3 km
§  Desnivell acumulat: +45 m / -745 m

Del pic de Fontnegra es baixa pel pendent herbós en direcció sud-oest seguint traces de sender. Sota la gran vista del Puigmal just al nostre front, veurem sota seu els dos petits pics del Pic de la Pala i el pic de l’Àliga cap als que ens hem de dirigir. Per assolir el pic de la Pala, també anomenat en alguns mapes com a Rocs Blancs de Fontnegra pel seu distingible aflorament rocallós de color blanc, cal abandonar el camí marcat, que el flanqueja pel sud, a fi d’anar a buscar el fil de la carena rocallosa que hi mena sense dificultats.

Sense abandonar aquest llom carener cal continuar sense sender marcat però per camí fàcil i sense pèrdua, per ssolir el darrer cim de la travessa, el pic de l’Àliga. Unes marques de pintura rosa baixen del cim fins a l’alberg del Pic de l’Àliga, des d’on ràpidament es pot baixar a Núria seguint el camí cimentat que va sota el telecabina.

La descripció de l’itinerari i la imatge de la portada l’he extret de la página web Senderisme en tren.
Tanmateix, quant a la ruta he fet alguna petita variació.

La setmana vinent, 25 excursions pel Vallès per començar a sortir del confinament.