dilluns, 21 d’agost del 2023

LA VALL DE CAMPRODON XIII. D'ESPINAVELL A ULLDETER PEL COSTABONA

El juliol del 2019 us vaig presentar en aquest blog un itinerari que ja unia Espinavell i Ulldeter però en aquell cas passant pel Puig Moscós, doncs el dia que havia de fer l’itinerari no hi havia bona predicció meteorológica i per tant era massa exposat anar sól per la carena amb un dia de llamps i trons.

Enguany hem trobat un dia perfecte i molt bona companyia per realitzar aquesta travessa de 19,5 quilòmetres i 1706 metres de desnivell positiu, pujant al Costabona i al Roc Colom.

L’itinerari està molt ben fitat i tota l’estona des d’Espinavell fins a Vallter 2000 seguirem el GR-11.6

Aquesta excursió enllaça a Espinavell amb l’itinerari de Sant Pau de Seguries a Espinavell publicat en aquest blog el febrer de 2019 i al Refugi d’Ulldeter amb la travessa d’Ulldeter a Núria pel Torreneules publicada el desembre de 2019.

Tenint en compte que per fer aquesta excursió no tenim transport públic ni a l’inici ni al final de la sortida, us proposem dues alternatives.

TRANSPORT PÚBLIC.

TRAVESSA DE TRES DIES.

Primera etapa.  Sant Pau de SeguriesEspinavell  25,6 Quilòmetres. 1300 metres de desnivell positiu.

Segona etapa. Espivavell – Ulldeter 19,5 Quilòmetres. 1706 metres de desnivell positiu.

Tercera etapa. Ulldeter – Núria pel Torreneules. 18 quilòmetres. 1300 metres de desnivell positiu.

COTXE PARTICULAR.

TRAVESSA DE DOS DIES

Primera etapa. Vallter 2000 – Portella de Morens – Coll de la Mort de l’Escolà – Portella de Rotja – Font del Ras – Coll de Baix – Refugi de Les Conques – Roca Rodona – La Farga (La Preste)- Coll Pregon – Espinavell. 28 Quilòmetres. 1000 metres de desnivell positiu.

Segona etapa. Espinavell – Vallter 2000 pel Costabona. 18 Quilòmetres. 1560 metres de desnivell positiu.

Per últim, aquesta és una sortida d’estiu, doncs malgrat que sigui terreny d’alta muntanya amb una preparació adequada, bon calçat, aigua i menjar per una ruta d’unes 6 o 7 hores i una bona predicció meteorológica més enllà de la distància i el desnivell no presenta cap dificultat técnica. A l’hivern amb neu són figues d’un altre paner.

L’ITINERARI.

0,000Qm. 0,000Qm.Refugi Estudis. Espinavell. Comencem a pujar pel carrer d’Avall cap a Coll Pregon.

0,0050Qm. 0,050Qm. Esglèsia de la Mare de Déu de les Neus. Aquesta és una de les esglèsies dedicades a la Verge de les Neus més antigues de Catalunya.

A partir de mitjans segle XVII, l’activitat ramadera i la creixent població del disseminat d’Espinavell aviat féu necessària la construcció d’una església.

El bisbe de Girona n’autoritzà la construcció el 8 de juliol de 1682. Trenta anys més tard, el 1713, s’anomena ja “capella de les Neus”, i li foren donades unes ordinacions.

Malgrat que sembli un temple medieval, per la seva situació i la forma del campanar, l’esglèsia d’Espinavell es construí a cavall dels segle XVII i XVIII, coincidint amb un moment d’esplendor d’aquestes contrades.

2,350Qm. 2,400Qm. Coll Pregon. (1535 metres).  Continuem a l’esquerra cap a Coll de Siern i el Costabona.

3,300Qm. 5,700Qm. Coll de Siern (1643 metres). Sempre amunt i seguint les marques del GR-11.6 cap al Costabona.

3,884Qm. 9,584Qm. Costabona (2456 metres). Baixem una mica i de seguida tornarem a guanyar alçada per assolir el Roc Colom.

2,900Qm. 12,484Qm. Roca Colom (2507 metres). Ara tresquejant comodament anem cap a la Portella de Morens.

3,600Qm. 16,084Qm. Portella de Morens (2388 metres). Seguim avall cap a Vallter 2000.

1,700Qm. 17,784Qm. Aparcament Vallter 2000. Amb molt de compte, continuem avall per la carretera que baixa cap a Setcases.

1,000Qm. 18,784Qm. Corriol a la dreta que s’enfila cap al Refugi d’Ulldeter.

0,700Qm. 19,484Qm. Refugi d’Ulldeter. Final de l’etapa d’avui.

Properament arribarem caminant a Girona.