dimecres, 1 de juliol del 2015

MONESTIR DE MONTSERRAT - SANT JERONI

Font del Portal

Aquesta excursió perfectament podría ser la continuació de la Vallromanes - Montserrat que vam publicar en tres trams l'estiu passat. Per tant, pels més agosarats aquest seria el quart tram.
L'itinerari d'avui té una llargada d'uns 10 quilòmetres i un desnivell positiu d'uns 565 metres.
En una serralada amb desenes d´agulles accessibles només amb tècniques d´escalada és tota una sort que per pujar a a  la cota més alta de Montserrat només calguin unes còmodes sabatilles de muntanya i una mica d´esforç.
Sant Jeroni és el cim més alt de dues comarques: l´Anoia i el Bages, un cim de la llista dels 100 Cims de la FEEC per mèrits propis , un cim fàcil i amb un entorn excepcional que s´alça fins els 1.236m.  Si hi ha una excursió ineludible a Montserrat, és aquesta.
 Finalment, esmentar que el camí és força dret a estones, amb una mitjana de pendent de pujada propera al 20%. Els desnivells i la calor a l´estiu poden ser una de les causes principals de dificultat d´aquest recorregut.

0km  (706m)  0h MONESTIR DE MONTSERRAT
Sortim del Monestir en direcció est cap a la plaça de l´Abat Oliva on es troba una botiga de queviures i un bar a la nostra esquerra, i  a la dreta la recepció de les cel.les de l´Abat Marcet. També tenim una font amb diversos brolls, darrer punt on podrem agafar aigua.

Font del Portal o del Miracle.
La font del Portal situada al fons de la plaça de l'Abat Oliba al Monestir de Montserrat està presidida per una escultura de bronze de Manuel Cusachs (1933), dedicada al fundador del Monestir: l'Abat Oliba.
L'Abat, Bisbe de Vic, és assegut en una seu al respatller de la qual hi ha representats els campanars dels monestirs de Ripoll (Ripollès) i de Sant Miquel de Cuixà (El Conflent), d'on també fou abat.
L'Abat Oliba sosté amb la ma esquerra uns plànols que representen la primera església de Montserrat. I amb la dreta fa un gest de benvinguda a tots els qui s'atansen al Santuari.
Aquesta font també és coneguda amb el nom de la font del Miracle.
Si no trobem aigua, ara és el momento d'agafar-ne, doncs no en trobarem més en tota l'excursió.

Seguirem fins la placeta de Sta. Anna els GR-4 i GR-172. El camí de pujada comença per unes escales a l´esquerra de la font, creuem un pont sobre el torrent de Santa Maria i iniciem la part de pujada amb escales cimentades.  Són les Escales dels Pobres donat que en aquest punt del Monestir hi havia la casa que acollia indigents i rodamons.

0,75 Km ( 820m)  20min PAS DEL FRANCESOS
Estret pas esglaonat entre les parets de Montserrat al nord, i una petita agulla que gairebé tanca el camí. L´indret està relacionat amb una llegenda sobre l´invasió francesa.

0,85 Km ( 871m)  25min PLACETA DE SANTA ANNA
Cruïlla de camins (pals indicadors) doble separades per escassos metres. Aquí abandonem els GR-4 i GR-172. També creuarem el PR C-19 que no hem d´agafar en cap de les dues direccions.
Des de la primera bifurcació a la dreta podríem anar cap al refugi de Sant Benet i l´Elefant seguint els GR. De la segona bifurcació a l´oest (esquera) baixem per PR C-19 cap a l´ermita de Santa Anna.
Nosalters però, seguim recte, seguint la direcció de Sant Jeroni obviant les marques. Passem a tocar de la Panxa del Bisbe (1.046m) entre continues però curtes escales.

1,3 Km  (917 m)  40min PLA DELS OCELLS
Petit replà endinsat al fons del torrent de Santa Maria.  D´aquí surt un corriol que s´enfila cap al camí Nou i el funicular de Sant Joan, nosaltres l'obvíem.

1,6 Km  (938 m)  45min TORRENT DE SANTA MARIA
El camí ara transcorre per la vall de Sant Jeroni, per la dreta del torrent de Santa Maria. Caminem per un bosc frondós d´alzines i roures que produeixen una ombra i frescor a l´estiu important.  Passem pel pla dels Escurçons, un altre punt boscós  gairebé èlfic abans el camí no giri a l´est per després d´una curta pujada arribar al camí Nou o dels Francesos.

2,7km  (1.042m)  1h15min CAMÍ DELS FRANCESOS
El camí s´uneix al camí que ve del Pla de les Taràntules (funicular de St. Joan). Tombem a la dreta i el seguim en pujada fins que trobem unes amples escales amb travesses de fusta que donen accés al´ermita de Sant Jeroni.

3,4km  ( 1.134m)  1h25min ERMITA DE SANT JERONI
Arribem a un coll entre el cim de Sant Jeroni i el serrat del Moro on es troben les antenes de telefonia. Just al nord tenim la canal de Sant Jeroni.  Tombem a l´esquerra i agafem les escales en direcció nord-oest. Cada cop les vistes se´ns obren més fins que pujant per unes escales cimentades arribem al  cim de Sant Jeroni.

3,8km  ( 1.235m)  1h35min SANT JERONI
 Al cim trobem una rosa dels vents col.locada el 1986 pel Centre Excursionista del Bages. D´aquest punt tenim vistes als Pirineus, Montseny, Sant Llorenç, Collserola i Sant Mateu.
Desfem el camí, tornem a passar per l´Ermita de Sant Jeroni fins la cruïlla de corriols del Camí Vell i el Camí Nou (dels Francesos).

4,9km  (1.042m) 2h BIFURCACIÓ
Encreuament on hem agafat el Camí Nou a la pujada (km 2,7). Continuem ara recta i passem un petit gual de pedra on sol estancar-s´hi aigua en una petita bassa.

6,2km  (1.021m)  2h25min MIRADOR
Excel·lent.lent mirador sobre la Gorra Frígia i la Magdadalena Superior, que tenim justa davant nostre, així com cap a Collbató, als nostres peus. Uns metres més endavant, a la dreta deixem unes parets d'escalada i a sota a l'esquerra, tenim unes magnifiques vistes del Monestir que ens queda a sota.
6,8 Km  ( 1.008m)  2h40min CRUÏLLA A SANTA MAGDALENA
Pal indicador a la dreta del camí que a través d´un corriol força dret ens portaria a l´Ermita de Santa Magdalena en 20min. Nosaltres continuem recte gaudint de les grans vistes que tenim sobre les agulles de l´Elefant fins al Pla de les Taràntules.

7,4km  ( 975m)  2h55min PLA DE LES TARÀNTULES (Funicular de St. Joan Estació Superior)
 Ara seguim per la pista cimentada (pal indicador) que puja lleugerament en direcció sud-est i fa una marrada abans no comenci a baixar de vegades costerudament fins el Pla de Sant Miquel.

8,6  (857 m)  3h10min PLA DE SANT MIQUEL
Cruïlla de camins amb pal indicador. Aquí ve a parar un corriol procedent de Collbató. S´uneixen els GR-4 i GR-172
Continuem per l´esquerra ara per un tram sense cimentar i baixant de forma més lleugera fins l´Ermita de Sant Miquel.

8.9km  (830m)  3h20min ERMITA DE SANT MIQUEL
Ermita documentada al segle X tot i que l´edifici actual és una reconstrucció de 1870.

10,1km  (715 m) 3h35min MONESTIR DE MONTSERRAT.
Pel Monestir, inici i final de la sortida d'avui hi passen diferents sendes abalisats: GR-5, GR-6, GR-96, GR-172 i PR C-19

La descripció de l'itinerari d'aquesta excursió l'he tret de la página web "Senderisme en tren  www.senderismeentren.cat

La setmana vinent arriba una nova gramática del Caminant.