dilluns, 17 de maig del 2010

El Torrent de Can Boc

La Font de les Heures al maig de 2010

La font de les Heures a l'abril del 2006.

Aquesta setmana m'he dirigit a Sant Fost de Campsentelles i la intenció era fer una excursió per les fonts que trobem a Sant Fost Residencial. Com fer-ho caminant no té cap alicient perquè tot el recorregut és per carrers; vaig decidir fer-ho en cotxe.

Fa temps buscava la Font de Can Boc, la meva tia recordava vagament el punt on es trobava, tanmateix el seu pare seixanta anys abans li havia ensenyat, quan encara els encontorns eren tot vinyes. Però no ens en vam sortir, tot estava urbanitzat i vam pensar que la font ja es trobava dins d'una finca particular.

Fa pocs mesos quan va sortir el número 2 de "Fem memòria. Sant Fost de Campsentelles. Segle xx. Número 2. Les Fonts", i vaig veure que parlava de la Font del Boc i que es trobava a l'entrada del Carrer Major, vaig creure que havia trobat una d'aquelles fonts que es resisteixen; però malgrat totes les indicacions, aquesta setmana passada, m'ha sigut impossible trobar la deu d'aigua.

Per tant, si últimament algú ha anat a la Font del Boc, us agrairia que em diguèssiu on és i si tinc alguna possibilitat de trobar-la.

Posteriorment, vaig agafar el cotxe i em vaig dirigir a la Font de les Heures, aquesta font és troba davant el número 5 del carrer les Heures.

Ara feia temps que no hi anava i actualment el seu estat és penós. No acabo d'entendre que passa amb aquestes fonts periurbanes com són aquesta, la Font de Can Planes a la Roca i la Font de Can Camp a Martorelles. El vandalisme i la deixadessa les malmeten amb un temps récord. En aquest sentit, l'any 2005 aquesta font de les Heures va ser arranjada i cinc anys més tard fa la sensació com si fos abandonada des de fa dècades.

De fet aquesta font és una de les històriques de Sant Fost, hi hagut époques on s'hi han fet animades tertúlies, trobades associacionistes, berenars, excursions escolars... i pel que fa al nom hi ha qui la coneixia també pel nom de la Font de Can Lladó, fent referència a la masia que hi ha escasament a 25 metres.

Finalment, vaig agafar la carretera de Badalona direcció Mollet i a uns 500 metres vaig arribar al punt on fins fa uns deu anys hi havia la Font de l'Aplec.

La Font de l'Aplec, es trobava a la cantonada de la Carretera de Badalona i el carrer de l'esglèsia. Estava construïda amb obra vista i el nom de l'Aplec feia referència a l'edifici del davant, ara restaurant, a la decáda dels cinquanta i seixanta, el local social de la colónia estiuenca.
Fins que es va tapar amb les obres de construcció de l'institut i la reurbanització de l'entorn, era molt fàcil trobar-te a gent omplint garrafes.

Si ara volem situar el punt on es trobava la font, és molt fàcil, era a tocar de la majestuosa alzina, inclús si traiem el cap per la passera de ferro que hi ha sobre el torrent, veurem a mà dreta l'entrada de la mina per on encara s'escorre l'aigua.

Per fer aquesta entrada, com he esmentat anteriorment he tret molta informació del "Fem Memòria" Núm 2. Les Fonts. escrit pel Jaume Rifà, l'Amadeu Rovira i en Josep Gurri.