El Far de Calella
Avui hem caminat arran de mar, hem creuat un munt de rieres
que neixen i recullen les aigües del Montnegre i les porten fins el mar i finalment
hem arribat a Malgrat de Mar.
La sortida d’avui té una llargada de gairebé 18 quilòmetres
però un desnivell inapreciable, doncs sempre anem seguim la línea de la
costa.
La millor época per fer-ho és a principis de la primavera,
doncs podrem gaudir d’unes temperaturas molt suaus i així donar la benvinguda
al bon temps.
Fent aquesta ruta també veurem que a pràcticament totes les desembocadures de les rieres, comencen rutes que ens pugen fins a diferents indrets del Montnegre, per tant, de ben segur properament seguirem algun d’aquests itineraris.
Fent aquesta ruta també veurem que a pràcticament totes les desembocadures de les rieres, comencen rutes que ens pugen fins a diferents indrets del Montnegre, per tant, de ben segur properament seguirem algun d’aquests itineraris.
Finalment, durant tot el recorregut tenim facil accés al
transport públic, doncs durant el recorregut passem a tocar de sis estacions de
tren.
L’ITINERARI
0,000Qm. 0,000Qm. Sortim de l’estació d’Arenys de Mar creuem
a l’altra banda de la NII i ara continuem a la dreta, direcció Girona. En
aquest tram la NII s’anomena PLatja de J.B. Cassá.
0,150Qm.0,150Qm. Cantonada de la riera d’Arenys. Creuem la
NII i la via del tren pel pas soterrani que ens porta fins la platja. Creuem la riera d’Arenys a gual i accedim al
parquing del port d’Arenys. Continuem per un camí de terra que va paral.lel al
parquing. En dies de pluja no és recomanable passar per aquest pas soterrani.
0,200Qm. 0,350Qm. Som a tocar dels amarradors, seguim les
indicacions cap a la platja del Cavaió, tot passant per davant del Mont
Calvari.
0,250Qm. 0,600Qm. Seguim pel carrer que passa entre el club
naútic i el Mont Calvari. En aquest tram estem seguint la ruta del Rials
d’Arenys.
0,450Qm.1,050Qm. Platja del Cavaió. Continuem direcció
Canet.
0,200Qm. 1,250Qm. Deixem a l’esquerra el rial de la Serp. En
aquests moments, deixem de seguir la ruta del Rials d’Arenys. Nosaltres
continuem recte.
1,225Qm. 2,475Qm. Passem a a l’alçada de l’estació de Canet
de Mar. Nosaltres seguim pel passeig Marítim, direcció Sant Pol. Uns metres més
endavant per sobre d’un pont de fusta creuem la riera de Canet.
0,820Qm. 3,295Qm. Club Vela de Canet. Continuem pel camí de
terra que marxa davant nostre.
0,350Qm. 3,645Qm. Arribem a una platja. Continuem recte fins
el final de l’espigó, el passem (sense cap tipus de dificultat) i continuem caminant per la següent platja.
0,850Qm. 4,495Qm. Camí paral.lel a la via. Cal anar en molt de compte, doncs en
algun tram nomès estem a uns 3 metres de la via del tren, sense cap tipus de
protecció.
0,550Qm. 5,045Qm. Cal acostar-nos fins a 1,5 metres de la
via o bé passar per sobre d’unes velles travesses. FEM UNA COSA O L’ALTRA CAL ESTAR MOLT ATENT, TANMATEIX NOMÈS SÓN 50
METRES.
0,050Qm. 5,095Qm. Camí més fressat, seguim direcció Sant
Pol.
1,000Qm. 6,095Qm. Caminant per la platja arribem a la riera
de Sant Pol, pel pas inferior creuem les vies del tren i sortim al carrer del
Consolat de Mar.
0,275Qm. 7,370Qm. Tombem a la dreta pel carrer Nou.
0,125Qm. 7,495Qm. Arribem a la plaça de l’Estació. Continuem
caminant pel Carrer Nou.
0,050Qm. 7,545Qm. Girem a la dreta pel carrer Ferrocarril.
Hem d’anar en compte al creuar el pas a nivell i una vegada l’hem creuat seguim
pel Passeig Marítim direcció nord. El passeig marítim rep el nom de l’avinguda
del Dr. Furest.
0,400Qm. 7,945Qm. S’acaba aquesta avinguda i a l’esquerra
trobem unes escales per les quals pugem fins el capdamunt de la boca nord del
túnel de Sant Pol. Sortim a la NII i continuem per la vorera direcció Calella.
1,000Qm. 9,045Qm. Roca Grossa. Estem davant d’un dels pocs
paisatges de penya-segats del Maresme. El nostre camí gira a la dreta cap al mar.
0,100Qm. 9,145Qm. Cruïlla. Nosaltres seguim pel vial que
passa per sota el pont.
0,500Qm. 9,645Qm. A l’alçada del far de Calella trobem unes
escales que baixen a la platja. El Far de Calella es troba situat al cim d’un promontori d’uns
50 metres d’altitud. Al lloc on ara hi ha el far, hi havia hagut una antiga
torre de guaita i defensa artillada, que vigilava i protegia les costes dels
perills dels atacs dels pirates argelins. L’actual edifici data del 1859 i
abans que la llantera fos electrificada s’havia utilitzat com a combustible
parafina i petroli i anteriorment oli a pressió. Actualment, la seva llum es
pot veure des de 35 milles de distància. Ara baixem per les escales fins enllaçar amb el passeig marítim de
Calella.
0,750Qm. 10,395Qm.
Creuem la riera de Calella. Continuem pel passeig marítim, anomenat Manuel
Puigvert, cap a Pineda.
0,900Qm. 11,295Qm.
Passem a l’alçada de l’estació de Calella. Seguim recte.
0,150Qm. 11,445Qm.
Davant nostre hi ha el cementiri de Calella. El nostre camí gira a la dreta cap
al mar.
0,550Qm. 11,995Qm.
A l’esquerra trobem una petita capelleta dedicada a la Verge del Carme. Continuem endavant.
0,900Qm. 12,895Qm.
Creuem la riera de Pineda per sobre un pont de fusta. Seguim cap a Malgrat de
Mar.
0,700Qm. 13,595Qm.
Passem a l’alçada de l’estació de Pineda.
0,350Qm. 13,945Qm.
Deixem a la dreta la platja dels Pins, un bonic indret amb pins i eucaliptus.
En aquest tram entre entre Pineda i Santa Susanna el paisatge s’obre molt i a
l’esquerra tenim una bona perspectiva del Montnegre esquitxat d’urbanitzacions.
0,750Qm.
14,695Qm. A la dreta trobem un bunquer de la Guerra Cívil. Aquest fort, construït el 6 d’octubre
de 1938 per les brigades, és de
formigó armat i està situat sobre una base de
pedra. A l’interior s’hi accedeix per un passadís que presenta a mà dreta un petit armari. L’espai central té
una superfície més elevada que
correspon a l’emplaçament de la
metralladora. Les parets que miren a
la costa tenen dues boques de foc i observació.L’objectiu de la seva construcció va ser defensar-se del perill de bombardejos,
que provenien tant d’atacs aeris per
part de l’aviació feixista italiana,
com de possibles desembarcaments franquistes.A partir de l’agost de 1937, al llarg de la Costa del Maresme i a la resta de l’Estat, el govern de la República i l’Exèrcit Popular van realitzar importants obres de fortificació de defensa. Santa Susanna, aleshores Montagut de Mar, tenia dues fortificacions: una de més gran situada estratègicament prop de la riera (desapareguda per l’erosió del mar), i aquesta altra a la Platja de les Dunes.
Passada la Guerra Civil, durant els anys 40, l’Exèrcit va mantenir aquesta estructura com a destacament d’observació per defensar-se d’una possible invasió aliada. Durant la dècada dels cinquanta, es va convertir en habitatge de famílies d’immigrants arribades a Catalunya. Posteriorment, va anar quedant en l’oblit, fins que durant la primera dècada d’aquest segle, aquest bunquer es va declarar bè cultural d’interès local.
Tornem al camí i continuem cap a Santa Susanna.
0,600Qm. 15,295Qm. Creuem pel pas soterrani que trobem a l’esquerra i posteriorment girem a la dreta.
0,050Qm. 15,345Qm. Estació de Santa Susanna. Torre
Plana. Aquesta era una torre de guaita
utilitzada per veure venir els pirates que volien atacar el Maresme. Aquest sistema
defensiu es va anar consolidant cap a la segona meitat del segle XVI i va
quedar completat a començaments del s. XVII. Per tal que aquestes edificacions
fossin realment eficients calia una bona comunicació entre elles i també un
bona organització de la defensa i dels serveis de vigilància. També calia tenir
gent a disposició per preparar-se quan es produïa l’atac. Les torres estaven
provistes d’aigua, queviures i també d’armament, armes senzilles però també peces
d’artilleria.
La Torre Plana era una torre de primera línea i
per tant era una torre amb canons que
servien per prevenir de l’atac abans que es produís el desembarcament.
Les generoses dimensions d’aquesta torre, i
també del seu talús, ens fan pensar que també era destacable per la seva
alçada.
Actualment, a l’interior hi ha les dependències
de Rodalies. Desprès de la parada dels taxis, creuem pel pas de vianants i
seguim cap a Malgrat de Mar per un ampli passeig.
1,850Qm. 17,245Qm. Cantonada del Passeig Marítim
amb l’avinguda dels Païssos Catalans. Creuem pel pas soterrani i girem a
l’esquerra cap a la Punta de la Tordera.
0,400Qm. 17,645Qm. Creuem la riera de Palafolls.
Continuem recte.
0,300Qm. 17,945Qm. Estació de Malgrat. Fi de la sortida d'avui.
Properament, parlarem del corb marí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada