dilluns, 1 de juliol del 2024

DE LA RIERA DE RUBÍ A LA VALL DEL LLOBREGAT. DE LES FONTS DE TERRASSA A OLESA DE MONTSERRAT

Ullastrell amb Montserrat al fons

L’excursió que us proposo avui té una llargada de gairebé 19 quilòmetres i un desnivell positiu d’uns 560 metres. De les tres etapes del GR-6 o el Camí de Sant Jaume entre Barcelona i el monestir de Montserrat aquest és el tram amb menys atractius, tanmateix des de l’adequació d’un pas per vianants en l’últim quilòmetre i mig abans d’arribar a Ullastrell se’ns facilita un bon lloc de parada per fer un mos i a més a més unes espectaculars vistes de Montserrat.

Per altra banda, amb aquesta variant solucionem un dels problemes que tenia aquesta ruta anys enrere, creuar les obres del Quart Cinturó, doncs a un itinerari sense gran història afegiem una senyalització i uns passos molt deficients (Amb el pas per Ullastrell garantim un camí fressat i sense pèrdua)

Aquesta excursió pot fer-se a qualsevol época de l’any i només cal evitar els dies plujosos, doncs cal tenir en compte que passem a gual les rieres del Molí, el Morral i Gaià que podrien baixar plenes.

Per altra banda, cal posar tots els sentits en els tres o quatre creuaments de carretera que farem al llarg del recorregut.

Finalment, esmentar que la sortida d’avui enllaça amb l’excursió “D’Horta a Les Fonts de Terrassa. Aquell camí de Sant Jaume que comença a Barcelona” que vaig publicar en el blog aquest mes de març.

L’ITINERARI

0,000Qm. 0,000Qm. Sortim de l’estació de Les Fonts de Terrassa pel vial asfaltat que hi ha a continuació de les escales que baixen de l’andana.

0,200Qm. 0,200Qm. Plaça de la Sardana. Aquí trobem la font de la Sardana. Sobre un prisma fet de totxana hi ha una semiesfera coronada per un cilindre al voltant dels qual hi ha quatre balladors.  A mitjans de juny del 2024 del frontal de la font surt un broc que desguassaria en un sobreeixidor arran de terra. Damunt d’aquest broc hi ha una cerámica on també hi ha quatre balladors i a sobre una placa metàl.lica amb la data de la inauguració de la font: 7 d’octubre de 2006.

Ara continuem pel pas inferior que creua les vies dels Ferrocarrils Catalans, tot seguint les marques del GR-6 i les fletxes grogues del Camí de Sant Jaume.

0,125Qm. 0,235Qm. Plaça de l’Estació. Seguim en diagonal pel Passeig de la Muntanya, en lleuger sentit ascendent.

0,340Qm. 0,575Qm. Font del Fornot. Es una construcció feta de pedra en forma de capelleta, disposa d’un aixeta polsador i l’aigua de xarxa cau a una reixa a nivell de terra. Aquesta font va ser inaugurada el 2017.

Ara seguim a la dreta pel carrer Fornot en lleuger sentit ascendent.

0,225Qm. 0,800Qm. Font de la Muntanya. És una construcció feta de còdols en forma de capelleta i disposa d’una aixeta polsador. L’aigua de xarxa cau a una pica arrodonida. A banda i banda hi ha un parell de bancs per seure.

Ara continuem recte pel camí de terra. Sempre seguint les marques de GR i les fletxes grogues del Camí de Sant Jaume.

1,000Qm. 1,800Qm. Ara el nostre camí fa un pronunciat gir a la dreta.

2,000Qm. 3,800Qm. Urbanització de Can Solà. Deixem l’asfalt i seguim per un camí que s’enfila a la dreta.

0.835Qm. 4,635Qm. Es separen GR-6 i el GR-96. Nosaltres seguim pel GR-6 que marxa recte pel Serrat de les Martines.

1,200Qm. 5,835Qm. A l’alçada del restaurant 4 Vents. Creuem la carretera C-243c (Martorell – Terrassa)  MOLT DE COMPTE!!!! perquè és una carretera amb força trànsit.

Una vegada creuem tombem a l’esquerra en sentit lleugerament descendent.

0,100Qm. 5,935Qm. Deixem a la dreta una benzinera i continuem per un vial asfaltat paral.lel a la C-243c.

2,830Qm. 8,765Qm. Creuem la carretera (BV1203) i malgrat no hi ha gaire trànsit també hem de vigilar, doncs seguim uns metres la carretera cap a la dreta.

0,200Qm. 8,965Qm. Deixem la carretera i continuem recte cap a Ullastrell per un camí que marxa paral.lel a la BV1203. En aquest moment hem deixat les marques del GR-6 que marxen a la dreta i nosaltres seguim les fletxes grogues del Camí de Sant Jaume.

0.750Qm. 9,715Qm. Creuem la carretera i el camí el trobem a l’altra banda de la bionda.

0,330Qm. 10,045Qm. Passada la rotonda ja entrem al nucli urbà d’Ullastrell. Continuem recte.

0,250Qm. 10,295Qm. Font del Padró. El mes de maig de l'any 1926, el mestre d'obres Antoni Moner s'oferia a l'ajuntament per construïr una font amb abeurador monumental que substituís la que ja hi havia a l'antiga plaça del Padró, i una creu de terme de pedra. L'inminent arribada del primer abastiment d'aigua a les fonts públiques d'Ullastrell feia necessaria la construcció de quatre fonts en diversos sectors de la població, amb abeuradors inclosos per a cavalleries.

En el moment de construcció de l'estructura, la part superior del volum inferior del basament es corresponia amb l'abeurador pels animals. Actualment, el sòcol de l'estructura ha estat restituït, tot i que originalment era bastit en maons disposats a sardinell. També sabem que la font havia tingut dues aixetes i que a principis de gener de l'any 1927, uns brètols trencaren el pitó i la molla d'una de les aixetes. El batlle d'Ullastrell, August Anglada i Sucarrats, manà reparar la font i oferí un premi de cinc pessetes a la persona que donés informació sobre l'autor dels fets.

Creuem el pas de vianants hi anem a l’esquerra cap a la Plaça de l’Esglèsia.

0,060Qm. 10,355Qm. Deixem les fletxes grogues del Camí de Sant Jaume i ens enfilem a la dreta pel carrer de l’Assumpció.

0,090Qm. 10,445Qm. Deixem a l’esquerra Santa Maria d’Ullastrell i seguim per darrera l’esglèsia enfilant-nos cap al Mirador d’Ullastrell

0,150Qm. 10,595Qm. Mirador d’Ullastrell. Al capdamunt dels dipòsits d’aigua d’Ullastrell hi ha aquest terrat amb unes magnifiques vistes de Montserrat.

Desfem aquests darrers 100 metres i continuem per unes escales que ens queden a l’esquerra i que desemboquen en un vial asfaltat. Nosaltres seguim a la dreta.

0,070Qm. 10,780Qm. Enllacem amb el carrer Serra i recuperem les fletxes grogues del Camí de Sant Jaume.

0,200Qm. 10,980Qm. Font de la Plaça de l’Ajuntament d’Ullastrell. Aquesta font adossada a la paret exterior d’una casa, s’aixeca sobre una base feta de totxo. El frontal fet amb tres rajoles de ceràmica i obra té una aixeta amb polsador i l’aigua de xarxa desguassa en una pica rectangular.

Damunt la font a la paret exterior de la casa s’ens explica d’on vé la tradició de Serralavella.

La Serralavella és una diada que se celebra cada any el dimecres del mig de la Quaresma –concretament el quart dimecres- i antigament significava un descans per a la mainada mentre passaven els 40 dies de dejuni i abstinència que exigia la Quaresma. Arribat aquest dia, els nens (malauradament com en tantes altres coses, les nenes no s’incorporen a aquesta tradició fins a la década dels 80 del segle passat) s’ajuntaven formant grups carregats amb un cistell, un tronc i un xerrac. Aquestes colles s’engalanaven amb una bandera com a estendard. Tot el dimecres el dedicarien a anar a cantar casa per casa la cançó de la Serralavella mentre serraven el tronc, tot simbolitzant que serraven la Vella Quaresma pel bell mig; una vegada acabada la cantada cada casa els hi donava ous, ametlles, dolços....i algun dineró, que finalitzada la jornada es repartirien entre tots.

Si en alguna casa aquell any estàven de dol, enlloc de cantar la cançó de la Serralavella, els nens resàven un Parenostre.

Ara seguim avall pel carrer de Cal Mestre Prats (continuació del carrer Serra)

0,200Qm. 11,180Qm. Tombem a la dreta seguint les fletxes del Camí de Sant Jaume i sortim del nucli urbà d’Ullastrell.

2,000Qm. 13,180Qm. Aiguabarreig de les rieres de Gaià, del Molí i del Morral. Creuem i continuem a l’esquerra.

0,200Qm. 13,380Qm. Seguim per una pista en sentit ascendent on ara coincideixen el Camí de Sant Jaume i el GR-97.

1,200Qm. 14,580Qm. Cruïlla de camins. Per ambdues bandes arribarien a Olesa, però nosaltres continuem recte pel vial asfaltat lleugerament ascendent.

1,485Qm. 16,065Qm AMB MOLT DE COMPTE!!!. Creuem la carretera BV1201 (Olesa – Martorell) i seguim les fletxes del Camí de Sant Jaume a tocar del riu Llobregat.

0,425Qm. 16,490Qm. Cruïlla de camins. Continuem a la dreta seguint les fletxes del Camí de Sant Jaume.

0,800Qm. 17,290Qm. Deixem a l’esquerra la font de Vilapou. Ara només queden uns vestigis d’allò que va ser aquesta font temps enrere. La font era molt senzilla i consistia en una cavitat obrada amb maó que s'enfonsava lleugerament sota el terreny, amb unes escales que donaven accés a una senzilla pica on brolla l'aigua. Antigament hi havia també una bassa o safareig. L'aigua que nodreix la font ve canalitzada per una mina des de la part alta de la població i serveix per a regar el sector sud i oest de l'horta d’Olesa.

Antigament les terrasses fluvials del Llobregat, entre la vila murallada i el riu, constituïen una gran zona d'horta, de manera que el creixement urbà de l'eixample que va tenir lloc a partir de la dècada de 1920 es va fer a expenses d'aquest regadiu. Olesa és un lloc amb abundància d'aigües subterrànies. El mateix nom d'Olesa deriva probablement de l'arrel pre-romana ol o or, que significa aigua. El Comú de la vila era qui regulava l'ús de les aigües públiques de la Mina de les Fonts de la Plaça, a l'actual plaça de les Fonts, que proveïa bona part de l'aigua per al consum domèstic, i també de les fonts d'en Roure i de Vilapou.

Ara continuem recte pel camí de Vilapou.

0,400Qm. 17,690Qm. Girem a l’esquerra per l’avinguda Francesc Macià.

0,380Qm. 18,070Qm. Tombem a l’esquerra per la Rambla de Catalunya.

0,310Qm. 18,380Qm. Continuem a la dreta pel carrer Cebrià Montserrat

0,090Qm. 18,470Qm. Seguim a l’esquerra pel Passeig del Progrés.

0,060Qm. 18,530Qm. Creuem les vies del FGC per un pas inferior i cent metres més enllà ja sortim a l’altra banda. Ara continuem a la dreta.

0,350Qm. 18,880Qm. Estació dels FGC d’Olesa de Montserrat. Final de l’etapa d’avui.

Properament, anirem de Girona a Flaça passant per Sant Miquel.