diumenge, 12 de juliol de 2015

GRAMÀTICA DEL CAMINANT XXXIII. TRENS, TRAMVIES I CARRILETS

          

                    La Garrafeta arrossegant el del Tren dels Llacs

          Per aquest mes de juliol volia presentar-vos una gramàtica estiuenca i tot va començar a sortir quan vaig preparar la ruta entre Arenys de Mar i la Punta de la Tordera. Casualment, aquell dia vaig creuar-me amb el Xino-Xano de Pineda i amb el Tricu-Tricu de Malgrat.
           Pensava que ja ho tenia, quan vaig començar a buscar trenets turístics d'arreu de Catalunya, però al topar-me amb el Tren Pinxo de Banyoles, va sorgir una nova branca, aquelles línees de tren desaparegudes a mitjans del segle XX i que algunes s'han reconvertit en rutes cicloturistes.
           I per completar-ho, trams de vies que s'han recuperat, trens que ens acosten a les muntanyes, tramvies històrics, un telèferic, una màquina de vapor....
          Per tant, sota aquest nom de trens, tramvies i carrilets, avui us presento un recull de 23 noms relacionats majoritàriament amb el món del ferrocarril, vies i trens que ja formen part de la història dels Païssos Catalans i que en molts casos s'han reconvertit i fins i tot s'han museitzat.


1.    El Calderí: Tren que entre el 1880 i el 1939 va unir les poblacions de Mollet del Vallès i Caldes, passant per Santa Perpètua, Gallecs i Palau. Cal dir, que l’inici d’aquesta línea es trobava a l’actual estació de Mollet – Sant Fost i abans de marxar cap a Santa Perpètua, també passava per Mollet – Santa Rosa.

2.    El Carrilet: 1. Via verda de 57 quilòmetres que segueix l’antic traçat del Carrilet que unia Olot i Girona. 2. Ferrocarril de via estreta que unia les ciutats d’Olot i Girona i que va funcionar entre el 1895 i el 1969.

3.    El Feliuet: Aquest tren de via estreta que unia Girona amb Sant Feliu de Guixols va ser inaugurat el 1892 tenia una llargada de gairebé 40 quilòmetres. Va realitzar el seu últim viatge el 1969. Actualment, el traçat del Feliuet s’ha acondicionat com una ruta cicloturista.

4.    El Kalet:  “L’auto del Kalet” era un històric autobús que unia les poblacions de Mollet, Martorelles i Santa María de Martorelles.
           Actualment, aquest servei el realitza l’empresa Sagalés.

5.    El Tramvia Blau: El Tramvia més famòs de Barcelona. Inaugurat el 1901 recorre l’avinguda del Tibidabo, des de la plaça John F. Kennedy, fins la plaça Dr.Andreu, on trobem l’estació inferior del funicular del Tibidabo. Durant molts anys ha sigut l’únic tramvia de Barcelona.

6.    El Tramvia 29: Fa 101 anys, el tramvia de circumval.lació que circulava a Barcelona des de 1876 va ser rebatejat com a línia 29. Durant dècades va ser una de les més populars, un record que perviu gràcies a l’expressió “donar més voltes que el 29”.  Aquesta línia va ser la primera estrictament urbana i de seguida va adquirir un caràcter turístic perquè, com afirmava la crònica d'un diari de l'època, "tota la ciutat, amb les seves places i passejos, els seus edificis i monuments, desfila davant del passatger".
           El bitllet costava 20 cèntims i era la forma més econòmica de visitar Barcelona. Així, el seu itinerari es va convertir en una excursió habitual de diumenge per a les classes populars.

7.    El Tren del Ciment: Es tracta d'una línia que històricament unia l'antiga fàbrica de ciment Asland de Castellar de n'Hug amb Guardiola de Berguedà, des d'on partia la línia del ferrocarril de via estreta cap a Berga i Manresa. Actualment, és un tren turístic que té un recorregut d’uns 3,5 quilòmetres i disposa de 4 estacions, la Pobla de Lillet, la Pobla Centre, Jardins Artigas i Museu del Ciment –Castellar de N’Hug.

8.    El Tren dels Llacs: La línia ferroviària Lleida–La Pobla de Segur va ser inaugurada el 3 de febrer de l’any 1924, però només es va construir el tram Lleida–Balaguer. Anys més tard i passada la Guerra Civil, fou Renfe qui s’encarregà de continuar les obres de la via per arribar l’any 1949 a Cellers, l'any 1950 a Tremp i, per acabar, l'any 1951 a La Pobla de Segur. Fins a Balaguer, el tren circula per la dreta del riu Segre i el camí és planer. De Balaguer a La Pobla de Segur, el tren avança entre embassaments i serralades muntanyoses i ho pot fer gràcies a 41 túnels i 31 ponts.

9.    El Trenet de la Marina: És un ferrocarril de via estreta que connecta la ciutat de Alacant amb Dénia, al llarg d'un recorregut de quasi cent quilòmetres que discorre de manera paral·lela a la costa. Connecta importants localitats turístiques com Benidorm, La Vila Joiosa, Altea, Calp o les mateixes Alacant i Dénia.

10.El Trenet del Delta: Trenet turístic del Delte de l’Ebre.

11.El Tren Groc. Aquest tren de la Catalunya Nord, enllaça Vilafranca de Conflent amb la Tor de Querol desprès de recorre 62 quilòmetres. A l’estiu són molts els viatgers que pugen als vagons descapotables, tipus jardinera, tot gaudint dels paisatges del Conflent i l’Alta Cerdanya. Cal destacar, que en aquesta línea es troba l’estació més alta dels SCNF, Bolquera-Eina a 1593 metres d’alçada.

12.El Tren Petit: Carrilet de via estreta entre Palamòs i Flaça que va circular entre 1887 i 1956. El Tren Petit tenia un recorregut de 34 quilòmetres i 13 estacions.

13.El Tren Pinxo de Banyoles: 1. Trenet turístic de Banyoles. 2. Línea de ferrocarril de via estreta i 15 quilòmetres de llargada que entre 1926 i 1956 va unir Girona amb Banyoles.

14.El Xiulet de Pals: Tren turístic de Pals.

15.Es trenet de Cadaqués: Trenet turístic de Cadaqués.

16.La Barqueta de Sitges: Trenet turístic de Sitges. 

17.L’Aeri: Funicular aeri que comunica l’estació de Aeri de Montserrat de la línea Barcelona – Manresa dels FGC amb el Monestir de Montserrat.  Inaugurat el 1930 és la manera més rápida de pujar a Montserrat, doncs els 1350 metres de recorregut es fan amb nomès 5 minuts.

18.La Garrafeta: És una locomotora a vapor concebuda per traçats sinuosos i amb fortes rampes. Actualment, a l’estiu fa alguns viatges arrosegant el Tren dels Llacs.

19.La Ruta del Ferro i del Carbó. Ruta cicloturista que segueix el traçat de l’antic tren entre Ripoll i Sant Joan de les Abadesses. El nom de la ruta és en al.lusió a la important tradició de la Farga al Baix Ripollès i a l’extracció de carbó a les mines de Ogassa. Té un recorregut d’uns 12 quilòmetres.

20. L’Ecorail del Cardener: L'Ecorail del Cardener és un projecte innovador, original i únic a Catalunya i a l'Estat, que aprofita les vies ferroviàries del territori per convertir-les en un sistema de transport turistic.
          El recorregut té 8 quilòmetres, entre el poble de Callús i el Mas de Sant Iscle, aprop del Parc de l'Agulla, a Manresa. En aquest itinerari, descobrim diferents punts d' interès turístic, històric i paisatgístic del Bages.

          Actualment per desplaçar-nos per aquest Ecorail, ho fem mitjançant  El Ciclorail que consta d' un bastidor metàl.lic acoplat a les vies del tren, sobre el qual es col·loquen dues bicicletes convencionals, les rodes del darrera es mouen sobre el carril, aportant la tracció que reben del pedaleig i la frenada.

21.Lo Carrilet de la Cava: La línia Tortosa - la Cava, també conegut com lo Carrilet de la Cava o Carrilet del Delta de l'Ebre, era una línia de ferrocarril que unia les poblacions de Tortosa i la Cava.

El 1926 s’inaugurà la línea que tenia 27 quilòmetres i un ampla de via d’un metre. Els anys 30 la línea funcionava a ple rendiment, però la Guerra Cívil i la competencia del transport per carretera, va fer que mica a mica anés perdent passatgers i finalment el tren va fer el su últim viatge el 31 de desembre de 1967.

L’any 2011, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i l'Associació d'Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre van acordar restaurar el tram entre Jesús i Maria i La Cava.

22.Tricu-Tricu. Trenet turístic de Malgrat de Mar.

23.Xino-Xano. Trenet turístic de Pineda de Mar.
 
Properament intentarem arribar caminant fins La Palomera de Blanes.